Blog

AKTUALNOŚCI


Październik 4, 2018 Artykuły0

Po wejściu w życie przepisów RODO pojawia się szereg pytań i wątpliwości. Jednym z najczęściej zadawanych jest pytanie o możliwość przetwarzania danych biometrycznych pracownika (wizerunek twarzy, odciski palców) przez pracodawcę. 

Pracodawca może przetwarzać dane biometryczne pracownika wyłącznie za jego zgodą w ściśle określonym celu np. w celu elektronicznego ewidencjonowania obecności w pracy, czy umożliwienia dostępu do określonych pomieszczeń.

Szerzej o tym problemie można przeczytać w zakładce opinie prawne – zachęcam  zatem do lektury.

Karol Kolankiewicz 

Prezes Zarządu ISPOZ



Wrzesień 14, 2018 Artykuły0

Minęło kilka miesięcy od wejście w życie przepisów RODO. Zapewne część z Państwa wzięła udział w szkoleniu, lub też na takie szkolenia oddelegowała swoich pracowników. Poniżej zamieszczamy pierwszy test ze znajomości obecnie obowiązujących zasad ochrony danych. Test wystarczy pobrać i można przy jego pomocy sprawdzić, czy stan naszej wiedzy pozwala na jego poprawne wypełnienie.

Życzymy powodzenia

 

Test RODO



Wrzesień 14, 2018 RODO0

Obowiązek informacyjny został uregulowany w art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – dalej RODO. Nie jest to obowiązek nowy, gdyż istniał on już wcześniej na mocy art. 23 oraz 24, nieobowiązującej już ustawy z 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych. Jednakże obecnie obowiązujące przepisy RODO znacząco rozbudowały ów obowiązek.



Sierpień 29, 2018 Zmiany w prawie0

Z dniem 24 sierpnia 2018r. weszła w życie nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która przewiduje m.in. możliwość wzrostu wynagrodzeń zasadnicznych lekarzy specjalistów (do poziomu 6.750zł)

Ministerstwo Zdrowia w komunikacie z dnia 28 sierpnia 2018r. zamieściło szereg wyjaśnień dotyczących stosowania nowych przepisów:

Komunikat w sprawie wątpliwości jakie pojawiły się w związku z niektórymi przepisami ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1532).



Lipiec 26, 2018 Zmiany w prawie0

Z dniem 1 października 2018r. wchodzą w życie nowe wzory deklaracji wyboru stosowane w podstawowej opiece zdrowotnej:

– świadczeniodawcy oraz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,

– świadczeniodawcy oraz pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej,

– świadczeniodawcy oraz położnej podstawowej opieki zdrowotnej,

– świadczeniodawcy oraz lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (deklaracja łączna).

 

Od tego dnia wszystkie nowe deklaracje wyboru mogą być przyjmowane wyłącznie z użyciem nowych wzorów.

 

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji wyboru świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2018r., poz. 1295)

 

adw. Damian Konieczny



Czerwiec 24, 2018 RODO0

Zgodnie z przepisami RODO osobie, której dane osobowe są przetwarzane przysługują w szczególności następujące uprawnienia:

  1. prawo dostępu do danych, w szczególności do uzyskania od administratora danych potwierdzenia, czy przetwarzane są dane osobowe jej dotyczące (art. 15 RODO)
  2. prawo do żądania sprostowania swoich danych osobowych, w tym ma prawo żądania uzupełnienia niekompletnych danych osobowych, w tym poprzez przedstawienie dodatkowego oświadczenia (art. 16 RODO)
  3. prawo do żądania usunięcia („do bycia zapomnianym”), m.in. jeżeli uważa, że dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane, jak również wtedy gdy osoba, której dane dotyczą, cofnęła zgodę, na której opiera się przetwarzanie i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania (art. 17 RODO);
  4. prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, m.in. wówczas, gdy kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych (art. 18 RODO);
  5. do przenoszenia danych jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody oraz w sposób zautomatyzowany – ma prawo żądania, by dane osobowe zostały przesłane przez administratora bezpośrednio innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe (art. 20 RODO);
  6. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania – z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją – wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. e) RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi) lub art. 6 ust. 1 f) RODO (przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią), w tym profilowania na podstawie tych przepisów (art. 21 RODO).
  7. wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Warszawie, jeżeli sądzi, że przetwarzanie danych osobowych jej dotyczące narusza RODO (art. 77 RODO)
  8. do odszkodowania – jeżeli poniosła szkodę majątkową lub niemajątkową w wyniku naruszenia RODO (art. 82 RODO).

            Należy jednak pamiętać, że opisane w skrócie powyżej – przewidziane w RODO – m.in. prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych oraz do wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania w ochronie zdrowia są mocno ograniczone z uwagi na treść szczególnych przepisów, które nakazują osobie wykonującej działalność leczniczą przechowywanie określonych danych. Pierwszym z brzegu przykładem jest art. 29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, który nakazuje każdemu podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą przechowywanie danych zgromadzonych w dokumentacji medycznej przez określony czas (przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu -jako zasada).

                                                                                               Adwokat Karol Kolankiewicz



Czerwiec 22, 2018 Zmiany w prawie0

Od dnia 1 czerwca 2018r. wykonywanie zawodu fizjoterapeuty, nie będzie możliwe bez uprzedniego uzyskania prawa wykonywania zawodu. Zmiana ta wnika z zapisów ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty.

Każdy  podmiot, na rzecz którego fizjoterapeuta ma wykonywać zadania zawodowe, przed zatrudnieniem fizjoterapeuty na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej, ma obowiązek żądać przedłożenia dokumentu potwierdzającego prawo wykonywania zawodu
(vide: art. 28 ust. 2 ww. ustawy). Ustawa przewiduje obowiązek przedłożenia pracodawcy lub zleceniodawcy dokumentu potwierdzającego prawo wykonywania zawodu (art. 28 ust. 1. Fizjoterapeuta przed rozpoczęciem wykonywania zadań zawodowych na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej jest obowiązany przedłożyć podmiotowi, na rzecz którego wykonuje te zadania, dokument potwierdzający prawo wykonywania zawodu).

W przepisach przejściowych w art.  143 ust. 1 i 2 ww. ustawy przewidziano wprawdzie, że osoby które w dniu wejścia w życie ustawy tj. w dniu 31 maja 2016r., spełniają łącznie warunki do wykonywania zawodu fizjoterapeuty określone w art. 13 ust. 1 pkt 1-5 ustawy (pełna zdolność do czynności prawnych; stan zdrowia pozwala na wykonywanie zawodu; znajomość języka polskiego w stopniu wystarczającym do wykonywania zawodu; rękojmia prawidłowego wykonywania zawodu swoim – dotychczasowe zachowanie w tym niekaralność za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz za czyny określone w art. 207 i art. 211 k.k; dyplom, świadectwo lub inny dokument, potwierdzający kwalifikacje do wykonywania zawodu) stają się fizjoterapeutami w rozumieniu ww. ustawy i przysługuje im prawo wykonywania zawodu. Osoby takie wpisuje się do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów, na wniosek złożony nie później niż w okresie 2 lat od dnia wejścia w życie ww. ustawy. Od razu jednak przewidziano, że osoby o których mowa powyżej, mogą wykonywać zawód fizjoterapeuty jedynie w okresie 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy bez uzyskania wpisu do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów. Termin ten ostatecznie upłynął w dniu 31 maja 2018r. (vide: art.  143 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 i 3 ww. ustawy prawo wykonywania zawodu stwierdza, na wniosek osoby zainteresowanej, Krajowa Rada Fizjoterapeutów w drodze uchwały, zaś następnie na podstawie ww. uchwały Krajowa Rada Fizjoterapeutów dokonuje wpisu do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów i wydaje dokument “Prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty” (vide: art.  24 ust. 1 ww. ustawy).

                                                                                               Adwokat Karol Kolankiewicz



Maj 16, 2018 Zmiany w prawie0

Z dniem 19 maja 2018r. kończy się 2-letni okres przejściowy na dostosowanie wpisów w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) w zakresie posiadanego przez przedsiębiorcę numeru PESEL.

Obowiązek aktualizacji może dotyczyć przedsiębiorców, którzy zarejestrowali swoją działalność przed dniem 1 stycznia 2012r. i nie dokonywali po tej dacie żadnych zmian danych (np. zmiany adresów prowadzonej działalności, danych kontaktowych itp.). Jeżeli zarejestrowałeś swoją działalność przed 1 stycznia 2012r. i nie jesteś pewien, czy przez ostatnie 6,5 roku dokonywałeś jakiejś zmiany swoich danych:

  1. Znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców (firma.gov.pl – Znajdź przedsiębiorcę i zobacz w historii wpisu, czy składałeś jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak – już uzupełniłeś PESEL i nie musisz nic robić.
  2. Nie możesz znaleźć swojego wpisu lub nie składałeś żadnych wniosków przez CEIDG? Udaj się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie Twój wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma – od razu przyjmie od Ciebie wniosek o zmianę, na którym uzupełnisz brakujące dane. Wniosek o zmianę można złożyć również poprzez stronę firma.gov.pl z wykorzystaniem podpisu elektronicznego ePUAP.

Niezamieszczenie przez przedsiębiorcę w CEiDG numeru PESEL do dnia 19 maja 2018r. może skutkować wykreśleniem przez Ministra Przedsiębiorczości i Technologii działalności gospodarczej z urzędu.

Źródło: biznes.gov.pl

adw. Damian Konieczny



Maj 13, 2018 RODO0

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – zwane dalej RODO, wprowadza nową instytucję inspektora ochrony danych (IODO).

Zgodnie z art. 37 ust. 1 RODO administrator i podmiot przetwarzający wyznaczają inspektora ochrony danych, zawsze gdy:

a) przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości;

b) główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę; lub

c) główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych (w tym przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby) oraz danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa.



Maj 13, 2018 RODO0

Podjęcie przez pracodawcę decyzji o wprowadzeniu monitoringu („środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu”) może nastąpić jeżeli pracodawca uzna to za konieczne, wyłącznie w celu:

  • zapewnienia bezpieczeństwa pracowników;
  • ochrony mienia;
  • zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Wprowadzenie monitoringu nie może służyć kontroli przez pracodawcę wykonywania pracy przez pracownika. Monitoring pracowników nie może obejmować całego zakładu pracy. Możliwe będzie nagrywanie pomieszczeń, które służą do wykonywania pracy, nie będzie natomiast możliwe zamontowanie kamer w pomieszczeniach sanitarnych, szatniach, stołówkach czy palarniach. Przetwarzanie danych uzyskanych w drodze monitorowania pracowników może nastąpić wyłącznie dla celów, dla których dane zostały zebrane.

Aby pracodawca mógł wprowadzić rejestrację obrazu musi poinformować pracowników. Ma do tego dochodzić „w sposób przyjęty u pracodawcy” (czyli tak jak np. w przypadku regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania czy planu urlopów), nie później niż na 14 dni przed uruchomieniem monitoringu. Poinformowanie będzie także konieczne każdorazowo przed rozpoczęciem pracy przez nowego pracownika.


ISPOZ 2017. Wszystkie prawa zastrzeżone.