Zmiany u przedsiębiorców w 2025 roku

Zmiany u przedsiębiorców w 2025 roku

5 marca 2025 0
arrow-24916_640.png

W tym roku, lekarzy i lekarzy dentystów prowadzących swoje praktyki zawodowe i podmioty lecznicze czeka kilka ważnych zmian związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

e-Doręczenia

Wdrażany od kilku lat system e-Doręczeń polega na wprowadzeniu zastępczej, elektronicznej formy listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne i przedsiębiorcy będą mieli obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i prowadzenia korespondencji za pośrednictwem tego systemu. Zanim to jednak nastąpi wszyscy przedsiębiorcy powinni założyć skrzynkę do e-Doręczeń.
Skrzynkę założyć mogą Państwo wyłącznie w formie elektronicznej poprzez stronę https://www.gov.pl/web/e-doreczenia albo biznes.gov.pl. Proces zakładania skrzynki składa się z następujących etapów:
1. Wypełnienie wniosku elektronicznego,
2. Sprawdzenie wniosku przez Ministerstwo Cyfryzacji,
3. Otrzymanie na skrzynkę informacji potwierdzającej założenie,
4. Aktywacja skrzynki.
Urzędy w najbliższych latach będą korzystać w kontaktach z Państwem jako przedsiębiorcami alternatywnie z formy tradycyjnej albo z doręczenia elektronicznego. Docelowo kontakt ze strony urzędu odbywać się będzie wyłącznie poprzez elektroniczne doręczenia. Państwo natomiast w kontaktach z urzędami będą mogli cały czas korzystać z formy tradycyjnej.
Harmonogram zakładania skrzynek do e-Doręczeń przez przedsiębiorców przedstawiamy poniżej:

Kategoria przedsiębiorców -> od kiedy muszą posiadać skrzynkę do e-Doręczeń?
Przedsiębiorcy rejestrujący się w CEiDG od 1 stycznia 2025 r. -> Od 01.01.2025 r.
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEiDG przed 1 stycznia 2025 r. Od 01.10.2026 r. (chyba, że dokonują zmiany wpisu po 30.06.2025 r.)
Podmioty rejestrujące się do KRS od 1 stycznia 2025 r. -> Od 01.01.2025 r.
Podmioty zarejestrowane w KRS przed dniem 1 stycznia 2025 r. -> Od 01.04.2025 r.

Niezałożenie skrzynki do e-Doręczeń według wskazanych wyżej harmonogramów, przy obecnym brzmieniu przepisów, będzie skutkowało dla przedsiębiorcy doręczaniem korespondencji urzędowej w formie hybrydowej, tj. poprzez wydruk dokumentu elektronicznego i umieszczenie go w liście tradycyjnym przez Pocztę Polską.

Terminale połączone z kasami
Z dniem 1 kwietnia 2025 r. powinien ostatecznie wejść w życie, odraczany dotychczas kilkukrotnie, obowiązek zapewnienia współpracy kasy fiskalnej z używanym terminalem płatniczym. Oznacza to, że w każdym przypadku, gdy przedsiębiorca korzysta z terminala płatniczego, powinien być on połączony z posiadaną kasą fiskalną online. W związku z powyższym, powinni Państwo skontaktować się z firmą obsługującą Państwa kasę i terminal, aby upewnić się, że są one ze sobą kompatybilne i poprosić o właściwe skonfigurowanie tych urządzeń – jeżeli wcześniej nie współpracowały one ze sobą.

Nowe PKD
Z dniem 1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowa wersja Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej o oznaczeniu PKD 2025. Oznacza to, że wszyscy przedsiębiorcy rejestrujący swoją działalność po tej dacie muszą już używać we wniosku nowych oznaczeń PKD. Na szczęście w wypadku działalności praktyk lekarskich nowa klasyfikacja nie wprowadziła istotnych zmian.
Nadal aktualne pozostały dotychczas używane oznaczenia:
• 21.Z Praktyka lekarska ogólna
• 22.Z Praktyka lekarska specjalistyczna
• 23.Z Praktyka lekarska dentystyczna
Wiele zmian wprowadzono natomiast w pozostałych oznaczeniach działalności wykonywanej przez Państwa dodatkowo. W związku z powyższym, przed dokonaniem wpisu do CEiDG powinni Państwo upewnić się co do aktualności podawanych numerów PKD. Przedsiębiorcy, którzy posiadali zarejestrowaną działalność gospodarczą przed dniem 1 stycznia 2025 r. muszą zgłosić nowe numery PKD przy każdym wniosku o:
• zmianę wpisu, niezależnie jakiej zmiany dotyczy,
• zawieszenie działalności lub
• wznowienie działalności.
System elektroniczny na stronie biznes.gov.pl zawiera podpowiedzi w zakresie przeniesienia numerów PKD na nową klasyfikację.
Wskazane wyżej zmiany klasyfikacji PKD dotyczą również spółek wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego.
Przedsiębiorcy, którzy nie będą w najbliższym czasie dokonywać żadnych zmian w rejestrach mają czas na aktualizację klasyfikacji PKD do dnia 31 grudnia 2026 r.

adw. Damian Konieczny

Podstawa prawna
– ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j., Dz.U. z 2024 r., poz. 236 z późn. zm.),
– Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j., Dz.U. z 2024 r., poz. 1045 z późn. zm.),
– Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2024 r., poz. 1936)

artykuł został pierwotnie opublikowany na stronie Izby Lekarskiej w Gdańsku  

 

ISPOZ 2017. Wszystkie prawa zastrzeżone.