! Nowe zasady zlecenia na zaopatrzenia w wyroby medyczne od 1 stycznia 2020r.!

Od dnia 1 stycznia 2020 r. zmieniają się zasady wystawiania, weryfikacji i realizacji zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne – odbywać się będzie za pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych NFZ. Celem zmian – wdrożenia aplikacji jest usprawnienie dostępności świadczeniobiorcy do świadczeń zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne. Od tego dnia należy zastosować nowy wzór zlecenia, zawarty w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 2 sierpnia 2019 r. w sprawie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego.
moduł zlecenia zaopatrzenia
Moduł zlecenia zaopatrzenia to aplikacja internetowa, będąca częścią Portalu SZOI – Systemu Zarządzania Obiegiem Informacji. Do pracy z systemem niezbędne jest posiadanie komputera z dostępem do internetu oraz konta dostępowego do ww. systemu.
autoryzacja konta
Aplikacja wykorzystuje do autoryzacji konta dostępowe z aplikacji oddziałowych:
1. Portal świadczeniodawcy, Portal personelu: dla oddziałów wojewódzkich NFZ: Dolnośląski, Lubuski, Łódzki, Małopolski, Opolski, Podkarpacki, Pomorski, Śląski;
2. Portal SZOI, SNRL – Portal personelu dla oddziałów Wojewódzkich: Kujawsko-Pomorski, Lubelski, Mazowiecki, Podlaski, Świętokrzyski, Warmińsko-Mazurski, Wielkopolski, Zachodniopomorski
nadanie uprawnienia
Administrator Portalu SZOI lub Portalu Świadczeniodawcy musi nadać wybranemu operatorowi uprawnienie do zarządzania aplikacją AP-ZZ. W przypadku braku konta dostępowego w systemie Portal SZOI lub Portal świadczeniodawcy konieczne jest złożenie do własnego oddziału wojewódzkiego NFZ wniosku o dostęp do systemów internetowych.
W przypadku świadczeniodawców korzystających z aplikacji Portal świadczeniodawcy niezbędne jest:
1. dodanie kont operatorów, którzy będą wykonywać prace w systemie AP-ZZ [Portal świadczeniodawcy]
2. nadanie uprawnień do pracy w systemie AP-ZZ [Portal świadczeniodawcy]
realizacja zlecenia
Rejestrując zlecenie zaopatrzenia w systemie AP-ZZ, świadczeniodawca zlecający, w trybie on-line, dostaje informacje o potwierdzeniu refundacji świadczeń lub informację o przyczynie braku refundacji. Pozytywna ocena zlecenia oznacza, że pacjent nie udaje się do OW NFZ „po pieczątkę”, tylko od razu może udać się do realizatora zaopatrzenia po środki pomocnicze.
pomoc dla użytkowników
Na stronie internetowej Centrali NFZ zamieszczono filmy instruktażowe dla użytkowników, jak również można pobrać szczegółowe instrukcje użytkownika systemu (https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/komunikat-dla-swiadczeniodawcow,7507.html).
Karol Kolankiewicz
adwokat, Prezes Zarządu ISPOZ